Jul och jultraditioner

Jag har alltid varit väldigt noga med hur och med vem jag firar jul, och att fira tillsammans med någon annan än min egen släkt har varit snudd på otänkbart. Tur nog är Jonas inte lika principfast och har inga problem med att fira jul på det sätt som varit viktigt för mig.

Det var förra året saker och ting förändrades. Jonas var i Afghanistan och jag och barnen blev bjudna till goda vänner för att fira jul där. Helt plötsligt insåg jag att man faktiskt kan fira jul på olika sätt. I år var vi hemma här bara familjen och  hade en helt kravlös, lugn julafton. Dock finns det vissa traditioner som är viktiga för mig och som har blivit viktiga för Jonas också.

  • Så länge Adrian tror på tomten hyr vi in någon som tomtar åt oss. Jag betalar hellre ett par hundralappar till någon istället för att spräcka bubblan. Eftersom han är 8½ kanske det var sista året som tomten existerar i hans värld
  • Vi tittar på Kalle tillsammans och dricker lite glögg. Efter Kalle kommer tomten och efter paketöppning serveras middagen. Det låter kanske lite bakvänt, men på det sättet får vi vuxna äta i lugn och ro när kidsen studsat iväg för att leka med sina nya saker. Annars hade vi säkert fått höra en massa tjat om huruvida vi ätit färdigt eller inte eftersom presenterna lockade.
  • På kvällen äter vi en ostbricka eller något liknande, kanske spelar ett spel eller bara pratar och dricker ett glas vin.

Jag tror absolut att traditionerna kommer att förändras i takt med att barnen blir större och har lite mer tålamod med presenterna, men just nu är det så här vi vill ha det, Förhoppningsvis firar vi jul utomlands julen -12 då Jonas kommit hem från Afghanistan. Det har jag velat göra sedan förra julen då allt förändrades.

Kommentera

