Slöjan faller

En del av er vet redan vem jag är, vem som sitter bakom tangenterna och skriver inlägg i ”Livet i gråskala”. En del av er vet inte, men nu, så här i början på det nya året, tänkte jag låta slöjan falla. Istället för att bara skriva rakt upp och ner tänkte jag ge er lite personlig info om mig i punktform. Vi kan kalla det för en 50-lista

1, Jag heter Tove
2, Bor i Boden några mil från Luleå
3, Jag blir 34 i april
4, Jag är gift med Jonas som är officer
5, Vi har två barn tillsammans – Oliver som blir 11 i januari och Adrian som är 8½
6, Vi har även en hund, en Bearded Collie som heter Dexter
7, Min favoritfärg är turkos
8, Vi bor i fyra rum och kök och har lyckats med bedriften att ha fem akvarier. Tre nanoakvarier, ett på ca 60 liter och ett på 180.
9, Akvarierna bebos av fiskar, snäckor, en sköldpadda och räkor.
10, Jag vill väldigt gärna ha en hund till

11, Jag har en mycket välutvecklad araknofobi.
12, Jag vill väldigt gärna ha en hund till
13, Funderar på hur jag ska övertala maken att bli fodervärd åt en försvarshund, även om jag kommer att gråta blod när den ska lämnas tillbaka vid 1½ års ålder.
14, Jag anser mig inte vara fåfäng, men vill ha långa naglar och eftersom mina egna naglar är i så dåligt skick gör jag konstnaglar på salong
15, Jag köper alltid Lambi toalettpapper. Inget hårt elände.
16, Jag gillar inte att baka…
17, … Men att laga mat om vi ska ha gäster är helt okej.
18, Jag var 22 år när jag gifte mig…
19… Och hade inte hunnit fylla 23 när Oliver föddes
20, Hemma älskar jag att gå runt i joggingbyxor och en skön tröja

21, En av mina hobbies är att sy lapptäcken och att göra dockor
22, Jag har virkat sedan jag var liten, men lärde mig sticka i fjol
23, Jag har läst till gymnasielärare i svenska, historia och skapande svenska, men hoppade av halvvägs genom mitt examensarbete. Det var nödvändigt för mig.
24, Jag har aldrig någonsin varit bakfull…
25, … men är å andra sidan alltid väldigt försiktig med alkohol och dricker sällan mer än 2-3 glas vin någon gång i månaden.
26, Jag har få vänner, men de kan jag verkligen lita på och jag vet att de ställer upp. Hellre det än många bekanta.
27, Min man har gjort utlandstänst i Afghanistan och beräknar att åka ner igen nästa höst
28, Vi har valt att ha våra barn på en friskola, Fria Emilia, på grund av deras pedagogik och sätt att bemöta barns lärande.
29, Jag har aldrig någonsin tagit ett bloss på en cigarett eller prövat att snusa
30, Jag tog mitt körkort när jag var 18.

31, Ibland kan jag längta efter en bebis, men samtidigt blir jag för bekväm nu när grabbarna är så stora och självgående.
32, Min man är 12 år äldre än jag.
33, Jag har tre tatueringar, alla med liljor – min favoritblomma – som huvudmotiv.
34, Mina tatueringar sitter på höger underben (ganska stor), i ryggslutet och på vänster underarm.
35, Jag funderar att göra två till, men jag vet inte. Om jag gör dem kommer de också att ha liljor som huvudtema.
36, Just nu har jag en fascination för änglar. Jag har ingen aning om varför eftersom jag inte räknar mig själv som direkt troende, men det är något med just änglar som lockar.
37, Jag ser hellre TV-serier än långfilmer och listan över serier jag tycker om är lång.
38, Jag och min man är gudföräldrar till världens sötaste lilla tjej, Molly, som blir tre i januari.
39, Jag älskar Thomas Sabos smycken och har ganska många berlocker.
40, Min favoritTV-serie alla kategorier är ”Gilmore Girls”. Jag har boxen med alla sju säsonger och har sett den många gånger.

41, För ca 1½ år sedan var jag nära att dö då min högra njure slutade att fungera helt och hållet på grund av kristalliseringar i hela njuren. Läkarna lyckades rädda den, men jag tillbringade två veckor på sjukhus innan jag var på benen igen.
42, Min favoritsallad består av blandade bönor, olika färgade paprikor och en binägrettdressing med persilja.
43, I mitt akvarium som står i sovrummet har jag Molly-fiskar. Under en period ynglade de av sig något så kopiöst att jag har massor av mellanstora och små yngel. Sedan dog en av de stora och då var det slut med ynglandet.
44, Mitt favoritrum i huset är sovrummet. Här är jag som mest kreativ och kan slappna av när det behövs. Troligtvis beror det på alla de år jag var sängbunden på grund av min dåliga rygg och jag lärde mig att handarbeta och sy lapptäcken för hand liggande.
45, Musik har en speciell innebörd för mig. Många säger att doftminnet är det starkaste, men för mig är det musikminnet. Flera år efter en händelse kan jag förknippa en viss låt till den. Detta har dessvärre gjort att jag har svårt att lyssna på vissa skivor som jag verkligen gillar.
46, Om jag ska välja mellan vanilj- och chokladglass vinner vaniljen med hästlängder.
47, Jag beundrar min lillebrors beslutsamhet och hans sätt att genomföra det han bestämt sig för.
48, Jag skulle vilja renovera stora delar av huset, men dels måste man vara två om att önska det och dels måste det finnas pengar till det. Så det blir en liten sak i taget.
49, Jag älskar scarves och har en hel låda i en Malmbyrå från IKEA fullproppad med allt från pashminasjalar till till stickade trekantssjalar.
50, Jag pendlar gärna mellan svart och väldigt ljust hår. Just nu är det blekt, och det lär det få vara ett tag till

Det här är jag. Varken mer eller mindre.

Kommentera

