jag får spunk!

Jag anser mig vara lite av en språkfascist och det finns få saker jag tycker så illa om som särskrivningar. Sorgligt nog upptäcker jag fler och fler särskrivningar runt omkring mig – i filmer, affärer, skyltar, ja lite överallt. Jag vet inte hur många gånger jag har bitit mig i tungan för att inte be någon butiksanställd plocka ner den horribla felstavade skylten och erbjuda mig att skriva om den korrekt.

Jag förstår att en viss del av skulden till att särskrivningarna har ökat är det engelska språkets utbredning. De har långt mycket färre sammansatta ord än vad vi har, och detta har nog viss påverkan på försämringen av det svenska språket.

Min äldsta son går i fyran och har haft det lite tufft med just stavning. Till honom har jag sagt att han kan använda följande regel som stämmer i många fall:Om

OM DET LÅTER SOM ETT ORD , SKRIV DET SOM ETT ORD

Nu har jag gnällt färdigt för ikväll.

Andra bloggare kanske också får spunk över

Kommentera

