shit!

Jag fattar inte det här, alltså. Jag kan läsa, jag kan räkna och jag är fullt kapabel till att tyda en kalender. Men lik förb***at överfaller julen mig vartenda år. Idag är det den 21:a vilket innebär att jag har två dagar på mig att göra färdigt allt som inte är färdigt. Den 23:e är väldigt fullbokad redan nu, så den dagen kan jag inte förlita mig på för fem sekunder. Dags att göra en lista.

KVAR ATT GÖRA

  • Slå in ungarnas julklappar. Hittills inslagna: 0
  • Slå in resten av släktens julklappar. Hittills inslagna: 4
  • Grilla revbenspjällen
  • Tillaga tjälknulen
  • Klä julgranen
  • Jaga stan runt efter julmust på back. 1.5-litersflaskor är ett skämt.
  • Köpa present till pojkarna att öppna på julaftonsmorgonen
  • Hitta grå strumpbyxor till min grå hålstickade klänning jag ska ha på julafton
  • Antal knäck att göra: 0 Jag tänker inte lägga tid på det i år
  • Antal annat julgodis jag tänker göra: 0. Godis finns på ICA, och ungarna vill ändå mest ha ischoklad. Jag kan köpa ett helt gäng bara för att slippa baka eget julgodis. Så det så.

Medan jag sitter här och läser min lista inser jag vad tom den egentligen är, även om den känns milslång för mig som varken är frisk eller har någon att dela den med. Om min man hade varit här hade julmaten inte stannat vid julskinka, köttbullar, prinskorv, tjälknul, revbenspjäll och kanske en burk sill utan det hade funnits klart fler sorter. Men nu är det det som blir. Jag och barnen har valt våra favoriter och varför ska jag göra mer än så? På julafton blir det ändå ett fullt julbord, alltifrån grötfrukost (eller var det grötlunch, Marielle?). Det blir glögg, tomte och julmat, The whole shabang. Jag ser fram emot en lugn, stressfri jul tillsammans med goda vänner, men någon kommer att saknas, Även om jag är och länge har varit medveten om att min man och jag kommer att vara skiljda åt under julhelgen så gör det ont. Han är ju en så stor del av mig, och han kommer att saknas. I år har jag inte ens köpt apotekets senap.

One Comment on “shit!”

  1. Marielle skriver:

    Givetvis är det Gröt FRUKOST Tove! =)
    Lunch blir det ingen, bara en massa kanelbullar, kakor, paradisaskar, godis å en å annan clementin! =)


Kommentera

