och nu blir det reklam. eller snarare samhällsinformation.

Min favoritkock alla kategorier är Gordon Ramsey och framför allt i serien Hells Kitchen. Jag har inte missat ett enda avsnitt av de säsonger som visats, och jag ser spänt fram emot att se vem som vinner finalen i den som är på upploppet nu på TV3. Jag vet inte varför, men det roar mig att se honom skälla ut kockarna i programmet, det kanske är min sadistiska sida som poppar fram. Men oavsett vilket är han en fantastisk kock.

How ever. Både jag och min man tycker om att laga mat. I nästan alla andra våra intressen försöker vi att inom rimlighetens gränser anamma devisen att man ska ha bra grejer när man sysslar med något man verkligen, verkligen tycker om att göra. Det är därför jag har en bra symaskin, en bra TV och en bra laptop. Han har en värsting iPod, en bra laptop och alldeles snart även blu-rayspelare. Men, av någon anledning har vi inte tagit steget in i köket, utan systematiskt köpt stekpannor, stekspadar och annat tjafs på ICA. En stekpanna där kostar kanske runt 200:- och håller typ en kvart. Eller tja, kanske nio månader om du har tur. Sedan är den skev, skrovlig i botten och alllmänt hopplös.

Här för ett tag sedan tokledsnade vi på att vi aldrig fick stekytan som vi ville, att resultatet blev halvdant och att stekpannorna slog sig mycket fortare än vad vi tyckte var acceptabelt, så jag började leta runt och insåg att Ramsays köksserie inte finns i Sverige, eller i alla fall inte här uppe i norr. Men, en annan mästerkocks gör det – Jamie Olivers.

Och nu till reklamen: Om ni någonsin i era liv ska investera i ett köksredskap som ni använder nästan varje gång ni lagar mat, som kan ge er en perfekt stekyta oavsett om plattan är lite mindre än stekpannan, där det inte bränner fast alls och där stekpannan är så vacker att du faktiskt kan ställa fram den direkt på bordet om ni inte är alltför många som ska äta kan jag med varm hand rekommendera Jamie Olivers stekpanna och även hans kastruller.

Vi har hittills införskaffat stekpannan i mellanstorleken 28 cm och en av kastrullerna, en treliterskastrull med handtag istället för de där hopplösa ”öronen” som är så jobbiga att hålla på att mickla med.Vår plan är att byta ut varenda kastrull, stekpanna och allt vad det bara kan finnas mot Jamies senaste serie (det finns tre olika tror jag, men det här är den senaste). Priset gör dock att vi inte har möjlighet att göra allt på en gång, men ge oss lite tid så ska vi nog fixa det! För tro mig, det är värt vartenda krona. Jag förnekar inte att de kostar, det är inte billiga prylar det här, men om man ska hålla på att köpa ICA-stekpannor med jämna mellanrum har man snart kommit upp i samma kostnad som Jamies stekpanna kostar. Och trots att jag bara haft min en och en halv månad törs jag lova att den håller tillräckligt länge för att det ska vara en lönsam investering. Framför allt om man tycker om att laga mat.

Kommentera

