everything but feng shui

Som jag har förstått det är det mer eller mindre en dödssynd att använda sovrummet till annat än just sömn. Oj vad jag skulle hamna i helvetet.

För mig är sovrummet den plats i huset där jag är mest kreativ. På väggen sitter en 42″ plasma TV (från LG förstås, vad annars), och till den är DVD:n, min laptop, en scanner och en extern hårddisk kopplad. Jag skriver allt från blogginlägg och mail till poesi och skönlitterära texter halvliggandes i sängen med mitt trådlösa tangentbord i knät. Jag ser på film och TV via dator och DVD, och tar del av nyhetsflödet via Internet och textTV. Jag läser ingen annanstans, varken skönlitteratur eller tidningar.

När det gäller skrivandet så har jag verkligen försökt att använda andra rum! I vardagsrummet har vi en helt underbart skön röd fåtölj, men jag blir som blockerad. Det går bara inte att skriva där. Alltså blir det sovrummet. Det är också här jag virkar de gånger jag gör det, och det är här jag letar rätt på intressanta lapptäcksmönster via Internet eller läser mina älskade quilttidningar. Det är ofta jag tar in mina tyger från syrummet och lägger ut dem i sängen när jag ska välja ut de som passar till ett täcke eller ett speciellt mönster, även om det finns många andra platser i huset som lämpar sig mycket bättre för den sortens kreativa arbete, men vad gör man när det känns som om det bara är här i sovrummet som det verkligen fungerar?

Jag vet inte om det här är en rest från alla de år då jag låg i sängen på grund av min trasiga rygg, periodvis kunde jag varken stå eller sitta utan var helt sängliggande. Bara att ta sig till toaletten eller att duscha var ett projekt som krävde stora mängder morfin. Men oavsett vilket så är det bara så här. Jag älskar vårt sovrum, och av alla rum i huset är det här jag trivs allra, allra bäst. Det är här jag känner att jag kan slappna av, och det är här jag känner att kreativiteten släpps fri.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer on “everything but feng shui”

  1. missj skriver:

    Lägg feng shui åt sidan och gör det som känns bäst och rätt för dig! 😀

  2. Livet i gråskala skriver:

    tja, jag har som inget val 🙂


Kommentera

