morgondagens middag

Vi har hållit en ganska låg profil på umgängesfronten i sommar, mest för att jag inte varit frisk. Njurarna plågar mig fortfarande, och det gör mig låg. Jag vet aldrig riktigt vad jag har att vänta mig. Men i morgon ska vi ha gäster, och jag gläder mig!

En söndagmiddag känns lagom opretentiöst. Det lär inte bli alltför sent, eftersom både deras och min mans semester är slut nu efter helgen. Det är ingen som förväntar sig trerätters lyxmeny utan det blir något enkelt och gott, varmrätt och kaffe och kaka, helt enkelt. De vi har bjud+it in är våra grabbars goda vänner, storgrabbens allra bästa kompis och en av lillgrabbens västa vänner, deras föräldrar och givetvis lillebror. Menyn ser ut som följande:

  • Baconinlindad pestofyllda kycklingfiléer, mandelpotatis i ugn, pestosås och en sallad på tomat, babyspenat och mozzarella.
  • Lingonkaka med vispad grädde och kaffe.

Om ni inte testat mandelpotatis i ugn så rekommenderar jag det å det varmaste:

Skala dem, salta och tillsätt lite olja och lite smör och olja. In i ugnen, ca 200 grader tills de blir lätt gyllenbruna på utsidan och mjuka inuti. Tillagningstiden varierar beroende på storleken, men går fortare än vanlig potatis. Fördelen med det här tillagningssättet är att vanlig mandelpotatis som kokas lätt går sönder, även om det finns knep för att undgå detta också, förstås.

Och, jag kan inte låta bli att dela med mig av receptet på lingonkaka. Det är bland det godaste jag ätit, och nu när familjen äter gluten igen så får jag återigen njuta av den. Den är inte så söt, och för mig som älskar lingon är det en njutning från första tuggan.

Underbara lingonkakan
150 g margarin
2 dl socker
1 ägg

2½ dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 msk vaniljsocker

ca 4 dl fast lingonsylt

Rör margarin, socker och ägget pösigt. Blanda ner mjölsorterna och vaniljsockret.
Smörj en form med löstagbar kant och tryck ut degen i botten och upp på kanterna. Bred ut sylten.

Grädda ca 40 min i 175 grader

Servera med en bit vaniljglass eller en klick grädde.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer on “morgondagens middag”

  1. Annette skriver:

    Hej!
    Kul att ”se” dig igen. Har varit inne här flera ggr och hoppats på att du skulle vara tillbaka. Hur går det med vovven och hur mår din rygg?
    Kram Annette

  2. Livet i gråskala skriver:

    Hej! 🙂 Vad gullig du är som varit in, känner mig lite hedrad, faktiskt 😀

    Med ryggen är det hur bra som helst, jag kan inte förstå att jag är så lyckligt lottad. Att gå från ett rent helvete till total smärtfrihet, det hade jag aldrig kunnat drömma om.

    Vovven har bestämt sig för att bli tonåring, och utsätter sin matte och husse för intressanta prövningar med jämna mellanrum. Men vi lyckas hantera det ganska så bra tror jag, och jag skattar ofta min lyckliga stjärna över att vi har honom. Han är helt fantastisk. Har aldrig mött en finare hund än honom.

    Men, berätta nu. Hur är det med dig?

    Kram!

  3. U skriver:

    Hej du!
    Va glad jag blev av ditt inlägg om recepten, skall fixa med mandelpotatisen till helgen. Lingonkakan lät också mumma!
    Take Care och tack för senast!
    kram U


Kommentera

