Det här med matlagning

Jag vet att många inlägg under min bloggperiod före den halvårslånga pausen till stor del var fokuserad och koncentrerad kring mat och recept, som var ett stort intresse. På något sätt känns det som om jag tappat det intresset just nu, och vardagsmatlagning känns bara jobbigt. Det borde ju vara tvärt om! Nu äter hela familjen gluten, och det öppnar en helt ny värld för oss. Vi kan äta couscous igen, matvete, baka matbröd och roliga fikabröd som inte varit någon höjdare att göra på glutenfritt mjöl. Men ändå. Lusten finns inte där.

Sista tiden har min man skött 99 % av all matlagning, och trots att jag tidigare varit en tvättäkta kitch bitch och inte släppt in honom bland grytor och kastruller har jag insett att han är riktigt, riktigt duktigt på att laga mat. Allt ifrån vardagsmat till festligare helgmåltider. Men nu måste jag tillbaka in i rullorna igen, och jag drar mig faktiskt lite för det. Jag vet att jag borde sätta mig framför datorn och börja leta recept som går fort och enkelt att laga, som blir resonabla i kostnaden och ha som inspiration för vardagsmaten när det väl är dags att ta över 100 % av den igen. Men det är ju det där med att göra det man inte har lust till… Just nu njuter jag av att ha huset för mig själv. Jag njuter av att inviga mitt syrum, jag skriver och träffar vänner jag inte träffat på länge. Matlagning och vardagens rutiner känns evighetslångt borta, trots att det egentligen handlar om en ynka vecka. Men, än så länge vägrar jag låta stressen bita mig i baken. Familjen kommer hem på onsdag, på torsdag skriver jag upp receptforskning på schemat.

FYI: Jag har bestämt mig för att inte laga någon som helst mat den här veckan familjen är borta, och hittills har jag hållit det löftet till mig själv. Vi har en hel del goda rester i frysen, och vid ett tillfälle blev det en fryspizza från ICA. Igår blev det sushi, och i morgon blir det sushi igen med miss J som jag inte träffat på evigheter. Sushi kan man äta flera gånger i veckan, så jag längtar redan. Men jag längtar mest att träffa henne igen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

