mest klister i baken vinner!

Jag är fullt och fast övertygad om att det är möjligt att lära sig att bli författare. Självklart måste man ha en fallenhet för språket i sig, fantasi att lyfta fram en story, karaktärer, miljö och handling för att bära berättelsen framåt, men om man har grunden tror jag att man genom hårt arbete, studier och envishet kan lära sig att bli författare.

Jag är väldigt förtjust i att läsa böcker om hur man utvecklar sitt skrivande. Många gånger kan jag få goda skratt åt de enligt mig rent idiotiska förslag som dyker upp, och många gånger får jag mig mer än en riktigt bra tankeställare. En av mina favoritböcker i konsten att skriva heter Skriv på och är skriven av Elizabeth George, kvinnan bakom böckerna om kommissarie Lynley. Själv skriver jag inte deckare, jag har inte alls tillräckligt med kunskap för att ro någonting sådant i land, men jag tycker att hon har ett fantastiskt sätt att förklara hur hon lägger upp förarbetet, hur hon samlar material, hur hon bygger karaktärer och hur hon ser till att alla pusselbitar faller så mycket som möjligt på plats innan hon börjar sitta ner och skriva. Och mest av allt älskar jag kommentaren som hon fått av någon av hennes mentorer tidigt i hennes författarskap: ”den författare som har mest klister i baken vinner i slutändan”.

Idag ska jag hämta ett paket från adlibris.com med tre nya böcker som alla utlovar tips för en författaraspriant:

Om konsten att läsa och skriva

Om konsten att läsa och skriva

Om konsten att läsa och skriva

Författare:
Olof Lagercrantz


Att skriva – En hantverkares memoarer

Jag är också väldigt fascinerad av att läsa om andra stora författares förhållningssätt till just sitt författarskap (kanske därför jag är så förtjust i Elizabeth Georges bok), och när jag såg att Stephen King hade kommit med en han också kunde jag inte stå emot. Den verkar vara mer självbiografisk fokuserad än en metod för skrivandeutveckling, men många gånger känner jag att man kan lära sig allra mest av att läsa det andra skriver, av att analysera det sätt de berättar sin historia på, och det är få som lockat så många att läsa hans böcker som just Stehphen King. Den här boken får plats nummer ett i kön.

9170025711

Författare:
Stephen King

Så skriver du romaner och noveller

919775997X

Författare:
Lars Åke Augustsson

Och trots att jag i princip i är allergisk mot Liza Marklund både som person som författare måste jag hålla med i det hon säger när hon menar att ett författarskap är ett jobb. Och vem f*n har roligt på jobbet var endaste dag. Det är många timmar om dagen, det är saker som är urtrista som måste göras om och om igen, och det är misslyckanden som gör en vansinnigt less. Men det är också framgångar, det är nya upptäckte och det är glädje och självförverkligande. Om jag någonsin får leva mitt perfekta liv, mitt drömliv, då skulle jag försörja mig på att skriva. Fast jag kanske borde börja med att låta någon läsa det skönlitterära jag skriver.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentera

