Läs först, baka sen!

Goda vänner kommer hit i eftermiddag för att träffa Dexter och för att fika, så jag tänkte jag skulle baka något gott. Efter lite surfande föll valet på en av de sex finalisterna i (det nu avgjorda) Kladdkake-SM. Jag handlade det som krävdes, slängde ihop ingredienserna – och när jag kommer längre ner i receptet ser jag att kakan ska stå i kylen minst fem timmar. Intressant.

Kakan åkte in i frysen för att stelna, och blev sedan flyttad till kylen för att inte serveras iskall. Vi får se hur den smakar.

Anna Maria Lindbloms ”Choklad- och pistaschnötstårta med krispig jordnötsbotten”

Botten:
1 dl ljus sirap
250 g jordnötssmör
6 dl corn flakes

Tryffel:
450 g choklad (går bra med både ljus och mörk)
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
0,5 dl hackade pistaschnötter
+ 0,5 dl till garnering

1. Klä botten av en form med löstagbar kant med bakplåtspapper.

2. Värm sirap och jordnötssmör så att det smälter ihop, det får ej koka. Dra kastrullen åt sidan, rör ner flingorna. Krossa flingorna lite. Tryck ut massan i formen.

3. Smält chokladen i en djup tallrik i micron (eller över vattenbad).

4. Koka upp grädde och mjölk.

5. Häll över chokladen i en bunke och häll sedan över den kokande grädden. Vispa med elvisp så att det blandas ordentligt, häll sedan i de hackade pistaschnötterna. Häll chokladkrämen över botten och ställ i kyl. Låt den gärna stå i kyl över natten, allra minst 5 timmar.

6. Lossa tårtan från kanten med en vass kniv. Garnera med hackade pistaschnötter och servera med vispad grädde.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer on “Läs först, baka sen!”

  1. kinna skriver:

    Jag hoppas den blev bra! =)

  2. Jag måste testa.. Choklad är ett gift..


Kommentera

