(o)vanor och brutna mönster

I slutet av maj dog min laptop. Den hade betett sig lite märkligt ett tag, men min datatekniker till make hade inte hittat något direkt fel på den, så vi lät den hålla på och la inte ner så mycket mer energi på den. Och sedan gav den upp. Till dess försvar ska sägas att när den gav upp gav den upp ordetligt, den gav oss inte minsta chans att rädda något utan den la av så ordentligt som en laptop bara kan. Jag, mitt data-otekniska jag insåg inte alls hur allvarligt det var innan min man på min fråga om när han skulle ha den fungerande igen svarade: ”gå in på Dells hemsida och välj vilken färg du vill ha på din nya”.

I det läget kände jag mig lite som Carrie i Sex and the City när hennes dator craschar och hon inte har gjort några back up:er. Visst, min man hade gjort en och annan back up, och påminnt mig otaliga gånger om att jag skulle göra fler och tätare, men vem bryr sig om sånt när allt fungerar? Inte jag i alla fall. Inte då. Med datorkraschen försvann en väldig massa saker jag hade velat ha kvar, bland annat mitt ganska gedigna musikbibliotek, en hel del mail och varenda internetfavorit jag hade. Detta i kombination med en tre veckor lång leveranstid på den nya datorn (som är lila och jätteläcker, by the way) gjorde att jag helt enkelt blev internetavgiftad. I dagsläget tillbringar jag väldigt lite tid vid datorn, jag slösurfar i princip aldrig (till skillnad från f.dk – före datorkraschen då jag knappt gjorde annat med min lediga tid), jag läser väldigt få bloggar (fem, sex stycken mot för ett femtiotal f.dk), jag tillbringar mycket mindre tid tillsammans med mina msn-vänner och skriver väldigt få mail. Nu, ett par månader in i livet med min lila Dell börjar Internet återigen vinna lite mark i min fritid, men inte på långa vägar lika mycket som tidigare. Än i alla fall.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera

