Bokrea – visakortet glödde litegrann i alla fall

Jag har alltid sagt att bokreastarten är en av årets viktigaste dagar, men det börjar nog vara dags att omvärdera det hela. I flera år har jag känt att det blir sämre och sämre utbud och att det blir mindre och mindre prisvärt att reahandla på stan. Hela bokreaidén börjar utarmas, och jag vet inte om det är för att folk läser mindre, för att böckerna är billigare under resten av året, för att folk läser mer pocketböcker och mindre inbundna böcker eller för att folk köper sina böcker på internet. Det är bara inte riktigt samma sak längre, och i dag fick jag verkligen kvitto på det.

Jag började, min vana trogen, på Åhléns som brukar ha den bästa och mest prisvärda rean. Tidigare år har jag ofta köpt böcker för 39:- och 49:-, men i år låg i princip alla deckare på 79:- och uppåt. Det blev ändå några deckare, en sybok och ett par barnböcker innan jag gick vidare till Bokia. Där blev det ett par böcker till, samtidigt som jag konstaterade att för första gången som jag har vetat var Bokia billigare än Åhléns. Där fick jag för att jag inte lusläste och jämförde katalogerna innan. Efter att ha svängt förbi Coop fick jag mitt katalogmisstag bekräftat än en gång, och det besöket resulterade faktiskt i att jag gick tillbaka till Åhléns och lämnade tillbaka ett par böcker som var rejält mycket billigare på Coop. Någon måtta får det väl vara.

Vad blev då facit?

Barnböcker:
Rut & Knut tittar ut på liv och död
Bellmanhistorier
Disney’s superhjältar
Dav Pilkey – Kapten Kalsipp – Det stora, slemmiga slaget mot hybridsnorsnubben del I & II

Romaner och deckare:
Linda Skugge – Ett tal till min systers bröllop
Sophie Kinsella – Mina hemligheter
Åke Edwardson- Vänaste land
Jeffrey Deaver – Mannen som försvann
Dean Koontz – Odd Thomas
J.K Rowling – Harry Potter och dödsrelikerna
LaurenWeisberger – Alla var där

Kokböcker och hobby:
Linda Gibson – Sy kläder
Becky Johnson – Matnyttigt! Viktväktarkokbok
Gott och lätt – Smalmat från Allt om Mat

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer on “Bokrea – visakortet glödde litegrann i alla fall”

  1. Marielle skriver:

    Du skulle ha gjort som mig, å gått på Coop FÖRST!!! =)
    David blev glad över boken jag köpte, men han kommer nog inte kalla sig Möbelsnickare i första taget…hahaha! Bara han fixar den där grejen under trappen så är jag nöjd (fast såklart med min expert hjälp då!)

  2. Livet i gråskala skriver:

    Ja, det borde jag onekligen ha gjort, men som gammal bokreaveteran trodde jag att det skulle vara som de tidigare åren… Och tji fick jag!

    Förresten, när David är klar med er trapp kan han alltid fortsätta med vår… 😉


Kommentera

